V roce 1958 zahájili Dmitrij Bělajev a Ljudmila Trutová jedinečný experiment s cílem zkoumat domestikaci. Z velkého množství lišek vybírali ty, které na člověka reagovaly zvědavěji a méně agresivně. V každé generaci nechávali rozmnožovat pouze nejpřátelštější mláďata — ve snaze zopakovat proces, který kdysi vedl k domestikaci zvířat. Výsledky byly ohromující: i když byly lišky vybírány pouze podle povahy, brzy se u nich začaly objevovat fyzické znaky typické pro domestikovaná zvířata — například skvrny, převislé uši nebo zakroucené ocásky. Jakmile se výzkum otevřel světu, významně přispěl k pochopení toho, jak se tyto znaky projevují. Experiment probíhá dodnes.
Ve hře The Fox Experiment se stanete šlechtitelem vlastních domestikovaných lišek. V každém kole si vyberete rodičovský pár s určitými znaky, podle kterých získáte specifické kostky vlastností. Kostky hodíte a snažíte se z nich složit kompletní znaky, které si následně zaznamenáte na kartu liščete. Podle počtu získaných znaků získáte žetony, které použijete ke vylepšování své hráčské desky.
Na konci kola starou generaci lišek odstraníte a nové mládě přesunete do kotce — odkud se v dalším kole mohou stát rodiči. Hra končí po 5 kolech a body získáváte za splněná přání patronů (bodování na konci hry), dokončené studie (osobní cíle), získání ocenění "Nejpřátelštější liška", vylepšení na hráčské desce a za přebytečné žetony.
Hráč s nejvyšším počtem bodů vítězí!