Uvažovali jste někdy nad tím, proč vás baví zrovna tahle deskovka? Může to být tématem, který je vám blízký, líbivým grafickým zpracovánáním nebo způsobem, jak se hra hraje. A je to dost často právě herní princip, který deskovkáře uchvátí. Ostřílení hráči většinou už vědí, po čem jdou, pokud ale patříte mezi deskoherní začátečníky nebo se chcete ujistit, že vám nic neuniklo, mrkněte na seznam nejoblíbenějších herních mechanik.
Herní mechanika je princip nebo způsob, jak hra funguje a jak se hraje. V podstatě to jsou základní pravidla a systémy, které určují, co ve hře děláte, jak interagujete se světem i ostatními hráči a jak vyhráváte. Slouží také jako vodítka pro hráče, co od hry čekat. Pochopení herních mechanik vám nejen pomůže lépe si užít hry, které už máte, ale hlavně vám otevře dveře k novým titulům, které fungují na podobném systému. Když znáte herní mechaniky, můžete si zkrátka lépe vybrat hry podle toho, co vás baví.
Chcete blufovat a riskovat? Sáhněte po hrách s mechanikou hidden roles nebo push your luck. Baví vás spíš plánování a budování? Poohlédněte se po eurohrách s worker placementem. Počítejte s tím, že deskové hry v sobě zpravidla kombinují více herních mechanismů. Designéři her si dávají záležet, aby hlavní mechanismus přirozeně doplňovaly další principy pro co nejlepší hráčský zážitek. Vezměte si třeba hitovku Ztracený ostrov Arnak. V jádru kombinujete worker placement (posíláte archeology na lokace) s deckbuildingem (vylepšujete si balíček karet pro lepší akce).
Další kousky z hlubin šílenství
Herní mechanismus je často neutrální nástroj, který funguje v různých tematických kulisách. Například dvě hry s jedním tématem můžou mít naprosto odlišnou herní mechaniku, jedna může být deckbuilding, druhá engine building. A platí to i naopak – dvě dice rolling hry můžou mít úplně odlišné prostředí a téma.
Než se pustíte do průzkumu herních principů, připomeňte si tři pilíře moderního deskoherního designu, kterým jsme se na našem blogu už věnovali.
Cíl je jasný: získejte a udržte převahu v určité oblasti na herním plánu. V deskovkách s mechanikou kontroly území (area control) získávají hráči výhody, suroviny nebo body za to, že ovládají vybraná teritoria. Typicky to znamená, že na dané oblasti máte nejvíce figurek, žetonů nebo vojenské síly. Hráči se neustále přetlačují o strategické pozice, blokují si cesty a vytvářejí křehké, dočasné aliance, aby svrhli aktuálně vedoucího hráče. Kontrola nad územím se může neustále měnit, což vede k napínavým zvratům a dramatickým momentům. Tím se podporuje interakce a konflikty mezi hráči, protože všichni soupeří o omezený prostor či zdroje na mapě. Je to mechanika, která vás nutí být neustále ve střehu a aktivně reagovat na dění na plánu.
Kde si to zkusit?
Mechanika umisťování dílků spočívá v tom, že hráči společně nebo každý zvlášť budují herní plochu přikládáním dílků. Cílem je vytvářet určité vzory, spojovat cesty, uzavírat oblasti nebo plnit jiné úkoly, které přinášejí body. Každý dílek musí logicky navazovat na ty již položené. Deskovky s mechanikou tile placementu jsou často pastvou pro oči, protože přímo před vámi vzniká unikátní krajina, mozaika nebo mapa. Interakce mezi hráči může být nepřímá (vzít dílek, který chtěl soupeř) i přímá (přiložit dílek tak, aby se soupeři zkazil plán či další tah). Vzniká zde prostor pro chytré, taktické hraní a zapojení prostorové představivosti.
Kde si to zkusit?
Umisťování dílků si užijete v rodinných hrách, jako například Kaskádie, i malých karetních hrách s prvky blafování a skrytými rolemi, jako je tomu například v Sabotérovi.
V mechanice sbírání sad se hráči snaží získat určité kombinace či sady předmětů, které jim přinesou body či výhody ve hře. Může jít o sbírání karet stejné barvy, stejného druhu surovin, sady různých symbolů apod. Hráči musí neustále zvažovat, kterou sadu se vyplatí začít sbírat, a bedlivě sledovat, o co usilují ostatní. To vede k napínavým rozhodnutím: „Vezmu si kartu, kterou potřebuji, nebo raději tu, kterou zoufale chce můj soupeř?“ Sbírání kolekcí je oblíbené díky své jednoduchosti a variabilitě.
Kde si to zkusit?
Házení kostkami představuje jednu z nejstarších herních mechanik, která vnáší do hry prvek náhody. Kostky můžete využívat mnoha způsoby: k určování výsledku bojů, k získávání zdrojů, k pohybu figurek po plánu nebo třeba ke skill-checkům (ověření, zda se akce podařila). Některé kostkové hry stojí pouze na kostkách, jiné nabízejí možnost náhodu zmírnit či ovlivnit. Házení kostkami přináší do hry prvek napětí, překvapení a nepředvídatelnosti. Ve strategických hrách se pak snažíte přizpůsobit svou taktiku náhodným výsledkům. Je to o řízení rizika a hledání nejlepších možností v dané situaci.
Kde si to zkusit?
Mechanika dražby přenáší do hry princip aukce, kdy hráči přihazují na různé položky nebo výhody ve hře. Existuje více forem dražby:
Aukce se využívá buď jako hlavní náplň hry, nebo jako doplňkový prvek. Musíte odhadnout, jakou hodnotu má daná věc pro vás, ale i pro vaše soupeře. Je snadné nechat se strhnout a přeplatit, ale také je možné získat něco cenného za pakatel, pokud správně odhadnete situaci.
Kde si to zkusit?
Blafování obecně označuje prvek, kdy hráč předstírá nebo tají své záměry a snaží se ostatní zmást. Hry se skrytými rolemi jsou většinou sociální deduktivní hry plné komunikace, pozorování a odvozování. Blafování ale najdete i v strategičtějších hrách, kde třeba můžete zahrát kartu lícem dolů a tvrdit, že je to něco jiného, než to ve skutečnosti je. Deskovky s prvky skrytých rolí fungují tak, že hráči na začátku hry tajně obdrží roli, která určuje jejich úkol a často i to, do jakého týmu patří. Cílem je odhalit své spojence, identifikovat nepřátele a splnit úkol svého týmu, aniž byste prozradili svou identitu. Celá partie je jedna velká psychologická bitva plná obviňování, obhajob a nečekaných zvratů.
Kde si to zkusit?
Správa zdrojů či karet v ruce představuje jádro většiny strategických euro her. Hráči sbírají, spravují a přeměňují různé typy zdrojů (dřevo, peníze, jídlo, ale i abstraktnější zdroje jako čas, energii nebo akce), aby mohli stavět budovy, plnit úkoly a získávat vítězné body. Cílem je co nejefektivněji využít omezené zdroje k dosažení co nejlepšího výsledku. Deskovky s mechanismem resource managementu vyžadují plánování dopředu, přizpůsobivost a neustálé zvažování, do čeho se vyplatí investovat.
Kde si to zkusit?
Mechanika „papír a tužka“ (roll and write) funguje tak, že hráči hází kostkami (roll) nebo otáčí karty (flip) výsledky si všichni hráči současně zapisují či zakreslují na své archy. Většinou všichni hráči využívají stejný výsledek současně, takže hra příjemně odsýpá i ve velkém počtu lidí a nikdo nečeká na svůj tah.
Kde si to zkusit?
Draftování je mechanika, ve které si hráči postupně vybírají karty nebo jiné dílky z nabídky a předávají zbytek dál. Draft může probíhat i z veřejné nabídky karet či dílků, kde se výběr prvního hráče v dalším kole posouvá tak, aby měli všichni spravedlivou šanci. Smyslem draftu je strategicky zvolit z nabízených možností tu nejlepší pro svou situaci, zatímco se snažíte zároveň nepomoci soupeřům tím, co jim necháte.
Kde si to zkusit?
Vyzkoušejte své štěstí a zjistěte, co vám přinese. Hráč opakovaně provádí akci (tahá karty, hází kostkami), která mu přináší zisk, ale zároveň zvyšuje riziko, že o všechno přijde. Klíčové je rozhodnutí, kdy přestat a spokojit se s tím, co už má. Push-your-luck hry bývají zpravidla rychlé, zábavné a plné emocí, protože šťastná náhoda i fatální neúspěch dokážou vyvolat bouřlivé reakce.
Kde si to zkusit?
Herní princip | O co jde | Deskovkový zástupce |
---|---|---|
1. Pick-up and Deliver (vyzvednout a doručit) |
Základem je nabrat zboží na jednom místě herního plánu a doručit ho na jiné místo, kde za něj získáte odměnu. | |
2. Kampaně a legacy hry | Hry s příběhem na pokračování, kde na sebe jednotlivé partie navazují a mohou se trvale měnit komponenty či pravidla. | |
3. Take that (škození ve stylu „tu máš“) |
Akce, která přímo a negativně ovlivní jiného hráče (krade mu karty, ničí jednotky, dává mu postihy). | |
4. Hidden movement (skrytý pohyb) |
Pohyb hráče na herním plánu, který není vidět. Hlavně u her jeden proti všem. | |
5. Hex & Counter (žetonky a hexy) |
Herní deska je rozdělená na šestiúhelníky (hexy) a žetony představují herní jednotky nebo jiné prvky. | |
6. Storytelling (vyprávění příběhů) |
Nejde jen o vyprávění lineárního příběhu, ale hráči často vytváří příběh na základě rozhodnutí a akcí ve hře. | |
7. Roll and Move (hodit a pohnout se) |
Hráč hodí kostkou a posune se o počet polí odpovídající výsledku hodu. Cílem je obvykle projít herním plánem a splnit dané úkoly nebo dosáhnout určitého místa. | |
8. I cut, you choose (rozdělím, ty vybíráš) |
Jeden hráč rozdělí sadu zdrojů a ostatní si přednostně vybírají z připravené hromádky. | |
9. Variable player powers (proměnlivá síla hráčů) |
Hráči mají jiné dovednosti, speciální schopnosti nebo můžou provádět konkrétní akce, které jiní nemají a které ovlivňují průběh hry. | |
10. Point to point movement (pohyb z místa na místo) |
Hráči se na herním plánu přemisťují na konkrétní místa, kde můžou provést specifické akce nebo umístit své jednotky. |
Příště, až budete hrát svou oblíbenou hru, zkuste se zamyslet, jaké mechaniky v ní vlastně jsou. Možná zjistíte, že milujete kombinaci, o které jste ani nevěděli. Pokud vás některá z mechanik zaujala, zkuste si na našem e-shopu vyfiltrovat hry podle příslušného tagu.